Det gådefylde

Ja! jeg er Pietist!

I bibelen står der at man skal gå ind i sit lønkammer og lukke sin dør, når man skal bede. Og ja, det er det jeg gør. Jeg er altså det man kalder Pietist, tidligere også enkeltmandsreligion, men dog troende som enhver der har lagt sit liv i den gode Guds hænder og Jesus Kristus som frelseren. Jeg ved godt det lyder plausibelt eller søgt, men- jeg er næppe den eneste der praktiserer dette, men ved da også godt at det rejser en del spørgsmål!

At være troende kristen, indebærer helt naturligt, at man hver dag er i dialog med Gud og frelseren. Takker ham for det trygge liv man lever med ham ved sin side, beder ham om hjælp, hvis man ikke selv magter opståede udfordringer, og beder for andre der har brug for forbøn ved sygdom sorg eller svigt, Ja der en meget man kan tale med Gud om og takke ham for hver dag. Hvis man ikke mener man kan sætte nogle minutter af om dagen til bøn kunne det jo være fordi man ikke tror og derfor ikke finder det relevant, og så er det jo egentlig forståeligt nok. For som Jesus sagde: enhver der tror på mig og beder til mig, skal blive hørt, og det har enhver troende oplevet, en stor velsignelse man ikke kunne leve et godt liv uden.

Altså er mit lønkammer min egen kirke. Her kan jeg være sikker på at jeg ikke skal dele mit bederum med jazzmusik, dyregudstjeneste eller en række andre ting, som jeg ikke mener hører til i Guds hus, ej heller med en forkynder, der måske ikke tror på det han selv forkynder for menigheden.

Jeg bryder mig ikke om at blive betragtet som religiøs, men blot som et menneske der tror på den gode Gud, og på hans søn min frelser, og vil aldrig betragtes som hellig, da jeg absolut ikke er spor bedre end alle andre mennesker. Og jeg er i øvrigt ret sikker på at begge begreber intet har med forholdet til ens tro at gøre.

Også jeg må sande at det ikke altid er så ligetil at være troende. Fordi – jeg og enhver der kender Guds ord, gang på gang oplever hvor svært det er altid at - tænke, sige og gøre det rigtige. Nogle gange, når man anskuer alle andre levende væsner, som jo også er skabt af den samme Gud som os, allehånde dyr og planter, forekommer disse langt mere uegennyttige end menneskets egocentriske adfærd. Derfor må vi mennesker ty til bønnen, til samtale med Gud, og det til trods for at vi alle sammen godt ved hvad der er rigtigt og forkert. Dette behøver andre levende væsner på jorden ikke, ja dem kunne vi lære meget af.

Tro mig, jeg taler sandt – Gud hører mine bønner hver dag, som han hører alles bønner, dersom man beder af et ærligt og oprigtigt hjerte, og han bønhører, altså lader en føle og mærke og opleve at man ikke har bedt forgæves. Det kan svært forklares, men skal opleves i sin dagligdag, i sit hele liv. Kun den der folder sine hænder og beder til frelseren om at komme ind i hans eller hendes liv, vil selv opleve og efterfølgende bevidne, at bønnen og svarene på ens bønner, ikke alene hjælper en gennem hverdagen, men også gennem hele livet, som føles meget lettere. En stor og velsignet hjælp.

Så igen – ja jeg er pietist, som hver dag beder om, og takker den gode Gud, i mit lønkammer. Og det har jeg det rigtig fint med.

 

Fritz Hansen

 

 

 

 

 

 

| Svar

Nyeste kommentarer

17.04 | 13:27

Hej, jeg hedder "Warren Chandler" Jeg er fra Tyskland. Mit liv er blevet fyldt med smerter og bitterhed, da intet ser ud til at fungere for mig, og hver gang noget godt er ved at komme min vej, er der altid en eller to forhindringer, og alle, jeg havde be

01.07 | 09:46

Glæder mig, at du kan lide Dostojevskij. Hans "Idioten" er en af mine absolutte yndlingsromaner.

01.07 | 09:39

22-12-2012 -noget er der sikkert, der kan hjælpe -. Hvorfor er den tekst bare en tekst - når den er et digt under vejs? Dér er inspirationen - ikke fra andre!